Değişimi Yakala, Fark Yarat – SCRUM

0
3201

Popülerliği her geçen gün artmakla beraber büyük şirketler tarafından da başarıyla kullanılan, değişimi bir istisna olarak görmeyip, iteratif ve arttırımlı bir yazılım geliştirme hayat döngüsü genel özelliğine paralel olarak müşteri ile iç içe uyumlu bir şekilde çalışılan, kısa periyotlarda geliştirme yapılıp, müşterinin düzenli geri beslemelerine göre proje kapsamının sürekli değişeceğini en baştan kabul eden başarısı kanıtlanmış bir yöntem olarak “Scrum”ı duymuş ya da uygulama fırsatı bulmuş olabilirsiniz.

Scrum; Jeff Sutherland ve Ken Schawaber tarafından geliştirilmiştir. Aslına bakılırsa Scrum ilk başta çok basit kuralları olan ilhamını çevik süreçlerden almış bir modeldir. Bütün yazılım geliştirme süreçlerinde analiz yap, geliştir, test et ve yayınla prensibi ortaktır. Sadece bu aşamaların izlediği yollar birbirinden ayrı ve farklıdır. Amaç ortaya ürün çıkarmaktır. Scrum’ın temelinde ise deneycilik yer alır. Gereksinimleri açıkça belirli olmayan, değişime açık, karmaşık yazılım projelerinin yönetiminde uygulanmaktadır.

Scrum’da projenin ana gereksinimleri önem sırasına göre belirlenir. Küçük alt birimlerden oluşan projelerdeki değişimi yönetmek daha kolay olur. Müşteri ile sonradan yaşanması muhtemel olan problemleri erkenden fark etmenizi sağlar. Bu da müşteriyi fazlasıyla memnun eder.

Planlama başta değil, her aşamada olabilir. Böylece bütünün planını değil parçaların planını yapma avantajı sağlayabilirsiniz. Planlamalar bir takvim ayıyla sınırlandırılmıştır. Bu süre çok uzun tutulursa ya da belirlenen sürenin dışına çıkılırsa geliştirilecek / üretilecek şeyin tanımı değişebilir, karmaşıklık ve risk artabilir.

Değişim temel olgudur. İstenilen değişikliklere direnç göstermek yazılım kalitesiyle ters orantılıdır. Eğer elinizdeki yazılım bu değişime karşı esnek değilse ya da takım değişime fazla direnç gösteriyorsa konunun üzerinde durmak faydalı olur.

Takım ruhunu en üst seviyededir. Çünkü bana göre takım kavramı scrum’ın mükemmel katkılarından biridir. Yapılan toplantılar sürekli olarak takımı iyileştirmeyi hedeflemektedir. Bireyin değil takımın “başarı” ve “başarısızlık” durumu vardır. Aksi taktirde geleneksel yöntemlerdeki gibi bireysellik hakim olmaya başlar. Herkesin bir alanda uzman olduğu yapılanma ortaya çıkar. Takımdan biri ayrıldığında proje ya da ürününüzün tehlikeye gireceği endişeniz varsa yeterince çevik olmadığınızı gösterir. Çünkü çevik bakış açısında, yazılımı kişi değil takım geliştirir.

Scrum ağırlıklı olarak yazılım geliştirme projelerinde kullanılsa da esnek yapısı her türlü projede kullanabilme fırsatı sunuyor. Önemli olan Scrum’ın herkes tarafından benimsenmesi ve adapte olunmasıdır. Bizler, takımlarımızı, takımlarla ilgili rolleri, etkinlikleri, ürün çıktılarını ve kurallarını “Scrum” ile standart hale getirebiliriz. Sizde Scrum ile değişim sürecine geçerek ürün yönetimi ve geliştirme pratiklerinizde iyileştirme fırsatı sunarak riskleri minimize edip rakiplerinizle aranızda fark yaratabilirsiniz.

PAYLAŞ
YTÜ Üniversitesi Matematik Mühendisliği ve Endüstri Mühendisliği bölümleri mezunu. IT sektöründe "Proje Yöneticisi" olarak çalışmalarına devam etmektedir.