Okullarda Kodlama Eğitimi Kapsamında App Inventor 2

0
3614

App Inventor 2 Nedir?

App Inventor, MIT – Massachusetts Institute of Technology tarafından geliştirilmiş, programlama ve yazılım kodlama bilgisi olmayan kişilerin, basit bir arayüz kanalıyla, Android cihazlar için uygulama geliştirdikleri bir uygulama geliştirme platformudur. Özetle; uzun kodlar yazmadan, mobil uygulama yapmada kullanabileceğimiz online (çevrimiçi) bir servistir.

Uygulamanın temel amacı,daha önce programlama ile ilgilenmemiş çocuk ve gençlerin, programlama mantığı ve yapısına, görsel olarak alışmalarını sağlamak, kendi tasarladıkları uygulamalar hayata geçirmelerini sağlamak, bu vesileyle de kodlama yapısı ve mantığına alışmalarına öncülük etmektir.

Bu uygulama ile öğrencileriniz, kendi mobil uygulamalarını tasarlayıp, bunları kullanıma sunabilirler. Şu an bu altyapı ile hazırlanmış 22 milyonun üzerinde uygulama var ve bu sayı her geçen gün artıyor. Bu altyapı ile geliştirilmiş milyonlarca uygulamadan birisini, buraya tıklayarak görüntüleyebilir ve bu küçük programı yükleyerek, App Inventor ile neler yapılabildiğini görebilirsiniz.

App Inventor 2 Çalıştırmak İçin Gerekli Bilgisayarın Özellikleri Nelerdir?

App Inventor 2 servisi, kullanım için herhangi bir özel altyapı gerektirmemektedir. Internete erişim sağladığınız herhangi bir elektronik cihazla, bu servisi kullanmanız mümkündür. Ancak kullanım rahatlığı açısından, geniş ekranı olan bir cihaz kullanmanızda fayda var.

Çevrimiçi bir servis olarak kullandığınız için, kullandığınız cihaza da herhangi bir bilgi kaydetmiyorsunuz. Dolayısıyla, kullandığınız bilgisayar veya tabletin disk kapasitesinden bağımsız bir şekilde, bu servisi kullanmak ve uygulamalar geliştirmek mümkün.

App Inventor 2 Kullanımına Başlama

Bu online servisi kullanmaya başlamak için, siteyi ziyaret edip, ücretsiz bir hesap oluşturmanız gerekiyor. Siteye ulaşmak için buraya tıklayın.

Oturum açtıktan sonra, “Start A New Project” seçeneği ile yeni bir proje oluşturup, çalışmaya hemen başlayabilirsiniz.

Çalışırken, ekrandaki “Projects” menüsü altında bulunan, “Save Project” seçeneğine ara sıra tıklamayı ihmal etmeyin. Tarayıcı üzerinden, karşıdaki bilgisayar üzerinde çalıştığınızdan, olası bir kilitlenme veya bağlantı kopması durumunda, yaptıklarınızın bir çoğunu kaybedebilirsiniz.

Bu arada, yukarıdaki ifadelerimizden de anlaşılacağı üzere, servis arayüz dilinin İngilizce olduğunu da hatırlatalım.

App Inventor 2 Temel Kullanım Bilgileri

Karşımıza çıkan “Designer” ekranındaki temel alanlar şu şekildedir:

Palette: User Interface, Layout, Media vb. başlıklar altında, mobil uygulamamızda kullanacağımız nesneleri gördüğümüz ve sürükle bırak yöntemiyle projemize dahil ettiğimiz alandır.

Viewer: Tasarladığımız projenin, cihaz ekranında nasıl görüneceğini gözlemlediğimiz ve temel tasarım operasyonlarını yaptığımız, işlevsel alandır.

Components: Oluşturduğumuz projemize eklediğimiz nesneleri, ağaç yapısı şeklinde gördüğümüz alandır. Bu alandaki “Rename” butonu yardımıyla, kullandığımız nesneleri kendi anlayacağımız şekilde isimlendirmek, projenin ileri safhalarında bize çok büyük kolaylık sağlayacaktır. Bu alanda, projemize eklediğimiz her türlü görünen ve görünmeyen nesne mevcuttur.

Properties: Components veya Viewer alanından seçtiğimiz nesnenin, detay özelliklerini görüntüleyip düzenleyebileceğimiz alandır.

Blocks butonuna tıkladığımızda; karşımıza çıkan “Blocks” ekranındaki temel alanlar şu şekildedir:

Okullarda Kodlama - App Inventor 2 Kullanımı
Büyütmek için Tıklayın

Blocks: Designer alanında seçtiğimiz nesnelerin arasındaki ilişkileri tanımlamamızı, onlara rol ve işlev vererek etkileşim gerçekleştirmemizi sağlayan nesnelerin listesi burada yer almaktadır.

Viewer: Blocks listesinden sürükleyerek buraya bırakacağımız nesneler arasındaki ilişkileri, görsel olarak tanımladığımız çalışma alanımızdır. Bir Yap-boz (Puzzle) parçalarını birleştirme mantığı üzerine kurulmuş, kolay kullanımlı bir yapı görüyoruz burada. Uygulamamızın çalışma mantığını tasarladığımız alan olduğu için, çalışırken en dikkatli olmamız gereken kısım olduğunu söylemekte fayda var. Çünkü burada yapacağımız hatalar, uygulamamızın hatalı çalışmasına sebep olacaktır.

Kodlama kısmı da bittikten sonra, “Build” menüsü altındaki “App ( save .apk to my computer )” seçeneğini seçerek, oluşturduğumuz projenin derlenmesini başlatıyoruz. Derlenme işleminden sonra, dosyayı bilgisayarımıza kaydetme onay penceresi çıkacaktır.

“apk” uzantısına sahip olan bu dosyayı bilgisayarımıza kaydettikten sonra, ister kendi Android telefon / tabletimizde, ister arkadaşlarımızın cihazlarına kurarak kullanabiliriz uygulamamızı.

Bu yazımızda, App Inventor 2 ile Mobil Android Uygulama” nasıl geliştirileceğini ana hatlarıyla anlatıp, sizlere genel bir fikir vermeye çalıştık.

 

PAYLAŞ